Hjälp Rörstrand Museum att träna AI-assistent

Har du föremål från Rörstrand hemma? Då kan du vara till stor hjälp för att träna den AI-baserade assistent som utvecklas för att kunna ge svar på frågor om porslinsföremål från Rörstrand.

Rörstrand Museum utvecklar, tillsammans med forskningsinstitutet RISE, en AI-baserad automatiserad assistent för att kunna svara på frågor om porslinsföremål från Rörstrand. Målet är att Rörstrand Museum ska finnas tillgängligt där besökaren är – i mobilen, på museum, bland kartonger på mormors vind och i second hand-butiken. AI-assistenten befinner sig nu i ett stadie där den behöver träna mer på vanliga foton tagna med mobilen, fler dekorer och konstnärer. Vi hoppas att du vill vara med och bidra!

Genom att ladda upp olika typer av foton tränas AI-assistenten att känna igen föremål från olika vinklar och tolka olika ljussättningar, vilket kommer leda till en större mängd data som sparas och kan ge mer relevanta svar vid lansering.

Hur fungerar det?

1. Klicka på länken: Rörstrand mönsterigenkänning (betaversion.se)
2. Skapa ett kostnadsfritt konto genom att fylla i din e-postadress och välja ett lösenord.
3. Välj foto/foton att ladda upp.
4. Fyll i typ av föremål, dekor, designer(s) och årtal. De fält du inte är säker på lämnas tomma.
5. Klicka på Ladda upp.

Ladda upp bilder – var med och tävla om fina priser!

Alla som laddar upp foton och hjälper Rörstrand Museum att träna AI-assistenten är med i utlottningen av fina priser. I potten finns 5 st årskort till Rörstrand Museum, 5 st Stora boken om Rörstrand och 5 st brickor med Rörstrandsmotiv. Totalt är det 15 vinster som olika personer kan vinna genom att ladda upp foton och fylla i den information man har om sina föremål från Rörstrand.

Observera att vi behöver få in så mycket material som möjligt före 31 januari 2024!
Vinnare dras slumpmässigt och kontaktas via e-post 1 februari 2024.

Mål att AI ska hjälpa fler

När AI-assistenten är redo att lanseras under 2024 är målet att du ska kunna ta ett foto på till exempel en kopp och få svar på under vilken period föremålet har producerats, vad den har för dekor och vilken konstnär eller formgivare som ligger bakom. Sedan starten 1726 har det tillverkats många tusen olika servisdekorer och långt ifrån alla har namngetts och det framgår inte alltid vem konstnären är. Det är ett forskningsprojekt och vi hoppas att AI-tjänsten ska bli tillräckligt bra för att lanseras, men den kommer bara att kunna svara på det vi känner till.

Presskontakt
My Johansson Dufva, VD Rörstrand Museum
+46(0) 510-910 91
my.johanssondufva@rorstrand-museum.se

Missa inte heller:

Nyhet: ”AI-tjänst hjälper dig att identifiera porslinsföremål från Rörstrand” här >

Se alla nyheter från Rörstrand Museum här >

Entré

80 SEK
Årskort 120 kr
Fri entré upp till 26 år, samt för studenter mot uppvisande av giltig studentlegitimation.
Kulturarvskortet ger 50% rabatt på entréavgift.
Vi accepterar kort- och Swishbetalning och är en kontantfri verksamhet.