OM OSS PÅ RÖRSTRAND MUSEUM

Telefon: +46 510-910 91
E-post: my.johanssondufva@rorstrand-museum.se

Besöksadress, Postadress

Rörstrand Museum AB (svb)
Marianne Westmans plats 2, Fabriksgatan 4
531 60 Lidköping

OM MUSEET

Kom och ta del av stolt svensk porslinshistoria, med tusentals föremål och lika många människoöden. Rörstrand är stämpeln under kaffekoppar, tallrikar och praktpjäser, men också berättelsen om snart 300 år av innovationer och kreativt arbete, om skapandet av vackra och funktionella föremål.

HÅLLBARHET

Genom att vara del i Hållbarhetsklivet, Turistrådet i Västsveriges samlade initiativ för en hållbar besöksnäring, arbetar Rörstrand Museum aktivt med målen inom Agenda 2030.

PRAKTIK PÅ RÖRSTRAND MUSEUM

Kontakta oss om du är intresserad av att göra din praktik hos oss. Vi tar emot praktikanter i mån av tid och möjlighet. Som praktikant hos oss får du en handledare som tillsammans med dig ansvarar för din vistelse under praktikperioden.

DONATIONER

Museet tar emot donationer av föremål från Rörstrand och AB Lidköpings Porslinsfabrik som vi anser kan berika samlingen, men vi är mycket återhållsamma. Om intresse finns att donera ett föremål så emotser vi bra foton av föremålet så att vi kan bedöma skick och relevans. Efter noggrant övervägande får ni besked om föremålet är aktuellt för donation eller inte. Rörstrand Museum svarar genom ett eventuellt förvärv för vård och professionell förvaring av föremålet/en. Ett förvärv innebär full äganderätt för Rörstrand Museum. Donationer tas emot villkorslöst.

RÖRSTRAND MUSEUM AB (SVB)

Rörstrand Museum är ett aktiebolag med särskild vinstutdelningsbegränsning. I bolaget sker all museiverksamhet. Rörstrand Museum AB (svb) ägs utav Stiftelsen Rörstrands porslinssamlingar och stiftelsen äger hela porslinssamlingen. I stiftelsen sitter Lidköpings kommun tillsammans med Fiskars Sweden AB. Museets erhåller verksamhetsstöd ifrån Västra Götalandasregionen.

Rörstrand Museum är medlemmar i NAV, Sveriges museer, Arbetslivsmuseerna, Visita och Lokalproducerat i Väst

Kommande evenemang

Entré

80 SEK
Årskort 120 kr
Fri entré upp till 26 år, samt för studenter mot uppvisande av giltig studentlegitimation.
Kulturarvskortet ger 50% rabatt på entréavgift.
Vi accepterar kort- och Swishbetalning och är en kontantfri verksamhet.