RUHWALD VS. STÅLHANE
Sedan flera år samlar keramiken Anders Ruhwald på stengods av Carl-Harry Stålhane, formgivet för Rörstrands porslinsfabrik på 1950- och 60-talen. Anders Ruhwald har fascinerats av Stålhanepjäsernas perfektion och tekniskt avancerade glasyrer, som var frukten av ett nära samarbete mellan olika yrkeskompetenser på fabriken.
Föremålen har utgjort en inspirationskälla för en ny serie av verk, som Anders Ruhwald kallar för Glasur Stykker. I utställningen visas trettio av Anders Ruhwalds Glasur Stykker tillsammans med närmare ett sextiotal Stålhaneföremål.
Keramiken Anders Herwald Ruhwald är född och uppvuxen i Danmark, men är verksam i USA sedan många år. Sedan sitt genombrott i början av 00-talet har han haft en omfattande produktion av skulpturer och installationer, med glaserat lergods som främsta material. Ofta utgår han ifrån vardagens ting och miljöer och han har i flera större utställningsprojekt skapat platsspecifika verk för historiska byggnader. Ett återkommande tema i dessa projekt har varit hur former och erfarenheter från äldre dagar genljuder och upplevs idag och hur mötet med det historiska kan gestaltas fysiskt i produktionen av nya konstverk.
Stålhanes pjäser kommer både från Anders Ruhwalds samling och andra privata samlingar och från Rörstrand Museum. Utställningen är produceras av Rian designmuseum i samarbete med Rörstrand Museum och Porslinsfestivalen i Lidköping. Till utställningen finns en flerspråkig katalog med texter av bl.a. Martina Margetts, lärare på Royal College of Art i London och tidigare redaktör för tidskriften Crafts, och Shelley Selim, intendent vid Indianapolis Museum of Art.
Anders Ruhwald (f. 1974) är en av de internationellt mest väletablerade keramikerna i sin generation och hans arbeten finns i cirka 25 museisamlingar i Europa, USA och Asien. I Sverige är hans representerad i Nationalmuseums, Röhsska museets och Statens konstråds samlingar. Bland hans större utställningar finns The Anatomy of a Home: Saarinen House (Cranbrook Art Museum, USA 2013), The Body, The Mind, This Constructed World (Casa Museo Jorn, Italien 2018) och Century Garden (Indianapolis Museum of Art, USA 2020).
Carl-Harry Stålhane (1920-1990) var knuten till Rörstrand 1939-1973 och fungerade under större delen av perioden som fabrikens ledande konstnär. Han stod bakom både formgivning av servisgods och en omfattande ateljéproduktion av stengods liksom monumentala väggreliefer för offentlig miljö. Från 1973 arbetade han i den egna verkstaden Designhuset, som han startade och drev tillsammans med tidigare kollegor från Rörstrand. Under Rörstrandstiden ställde han ofta ut internationellt och finns representerad i ett femtontal museisamlingar i Europa och USA. Också idag uppmärksammas han internationellt som en av modernismens främsta svenska keramiker.