ANTON ALVAREZ

Alvarez ska tillverka sina experimentella skulpturer med en egenkonstruerad maskin, The Extruder, som pressar stengodslera till märkvärdiga former.

När Anton Alvarez som förste utställare på det nyöppnade Rörstrand museum landar i lokalerna den 13:e april, uppstår en spännande återkoppling till Rörstrands keramiska upptäckaranda. Att utställningslokalen Fajansen är ett före detta massaberedningsrum, gör honom förtjust. ”Det känns roligt att knyta an till historien och vara på plats där det skedde. Vi öppnar fönstret mot den keramiska produktion som finns här”, säger Anton, som samarbetar med Porslinsfabriken i Lidköping, den mindre fabrik som lever vidare sedan Rörstrand stängde sin stora produktion i Lidköping 2005.

Utställningen består av tre delar. Del 1, från starten 13:e april, är produktion av lerskulpturerna då Alvarez arbetar med sin maskin på museet. ”Tillverkningen är som ett performance. Det blir en härlig transparens att se hur sakerna blir till. Jag sätter mig i tidspress, jobbet blir akut. Tidsaspekten blir nästan ett material, en viss mängd lera, en viss tid och så bara arbeta kring det.” Under del 2 torkar skulpturerna i utställningslokalen. Under del 3 rullas de över till porslinsfabriken för bränning och glasering med spray eller penslar. Färdiga visas de i utställningslokalen igen. 

”Jag lär mig mycket av att samarbete med Porslinsfabrikens personal”.

Anton Alvarez (f. 1980) är både konstnär, konstruktör och uppfinnare. Han arbetar i spänningen mellan innovation och uttryck, bygger själv sina system och de maskiner som producerar hans konst, i en säregen spontan process där maskinen tycks arbeta på egen hand. Alvarez har talat om att ”formge sig själv ur processen”. På tidigare keramiska utställningar har Alvarez maskin skötts av museipersonal, som tillverkade konstverken. Det öppnar mot spännande frågor om konstnärsrollen och allas delaktighet i konsten.

Anton Alvarez utställning slår en tydlig länk till den tid då Rörstrand tillverkade keramisk spjutspetskonst. Anställda konstnärer som Gunnar Nylund, Carl-Harry Stålhane, Sylvia Leuchovius, Olle Alberius och Marianne Westman fick arbeta fritt i sina ateljéer för att hitta nyskapande uttryck för sin tid. Konstverken väckte intresse kring Rörstrand och kunde i bästa fall också leda till lönsamma serieprodukter.

Anton Alvarez föddes i Uppsala, uppväxt i Sverige och Chile. Han utbildades på Konstfack 2006-2009 och vidare på Royal Collage of Art 2010-12. Alvarez första maskiner spann trådar runt trä- eller plastkonstruktioner till gåtfulla möbler och skulpturer. Hans keramiska verk har sedan 2016 väckt förtjusning och uppmärksamhet internationellt. Till Tiundaskolan i Uppsala, Antons högstadieskola, har han skapat ett offentligt verk av betongpelare, gjutna i utpressade formar av lera. Han har sin ateljé i lokaler som hört till porslinsfabriken i Gustavsberg.

Utställningar