1940-tal

Detalj av en kruka ur serien Florens av Gertrud Lönegren, 1940-tal

1941. Hertha Bengtson anställs som formgivare och konstnär. Hon hade en bakgrund som dekorritare på Hackefors porslinsfabrik innan hon, 24 år gammal, fick fast anställning på Rörstrand. Hon kom att gå i bräschen för Rörstrand då det gällde att skapa föremål och serviser enligt parollen ”vackrare vardagsvara” som var populär i början på 50-talet. Hertha Bengtson kom framförallt att skapa två serviser som än idag räknas som några av de främsta Rörstrandsklassikerna, Blå Eld och Koka Blå. Hertha formgav inte bara bruksgods utan även konstgods. Hertha stannade på Rörstrand fram till 1964 då en formgivarkarriär i Höganäs och senare i Tyskland tog vid.

1943. AB Lidköpings Porslinsfabrik läggs ned för gott.

1943-46. En av Sveriges främsta konstnärer, Isaac Grünewald, gästar Rörstrand och inspirerar alla på konstavdelningen. Han gjorde färgglada dekorer på fajansföremål som formgivits av Gunnar Nylund. Det fruktbara samarbetet fick ett abrupt slut då Grünewald omkom vid en flygolycka vid Fornebu flygplats i Oslo 1946.

1949. Sylvia Leuchovius anställs som konstnär. Sylvia hade egentligen planer på att bli stafflimålare men efter ett lyckat examensarbete vid Slöjdföreningens skola i Göteborg fick hon ett erbjudande från Rörstrand hon inte kunde säga nej till. Hon behövde en födkrok. Hon har mest blivit känd för sitt utsökta konstgods som beskrivits som ”poesi i lera och färg” (Anne-Marie Herlitz-Gezelius, Rörstrand). Hon gjorde även dekoren till jubileumsservisen 1976, Sylvia. Sylvia stannade på Rörstrand till 1971.